Over Mindfulness

Mindfulness heeft alles te maken met opmerkzaamheid. Met het oefenen van mindfulness leer je om met aandacht te leven in het NU.

Het beoefenen van mindfulness is een ontdekkingstocht. Je komt meer te weten over o.a. je emoties, stemmingen en lichamelijke signalen. Je oefent met een vriendelijke houding, waarin jij je ervaringen niet beoordeelt. Je oefent met te accepteren wat er op dit moment is. Je ontdekt hoe je vaak automatisch reageert. Als je dit gaat herkennen kan je een bewuste keuze maken hoe je ergens op reageert.

EFFECT VAN MINDFULNESS

Er is afgelopen 30 jaar uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van Mindfulness.

Effecten van het beoefenen van mindfulness zijn:
– Beter om kunnen gaan met stress
– Afname van klachten (piekeren, vermoeidheid, pijn)
– Beter kunnen concentreren
– Meer energie
– Beter kunnen ontspannen en daardoor ook beter kunnen slapen
– Eerder grenzen aan kunnen geven
– Meer in het hier en nu leven en daardoor meer kunnen genieten

ONTSTAAN VAN MINDFULNESS

Jon Kabat–Zinn ontwikkelde in de jaren ‘80 de 8 weekse training door hem aangeduid als de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). In deze training combineerde hij boeddhistische meditatietechnieken, met lichaamsgerichte oefeningen en een aantal yoga oefeningen. Hij gaf de training in een ziekenhuis aan patiënten die uitbehandeld waren en veel pijn en chronische klachten hadden. De training zorgde bij de deelnemers voor vermindering van lichamelijke en psychische klachten. Daarnaast veranderde hun zelfbeeld en hun houding ten opzichte van de wereld om hen heen op een positieve manier. Hierna ontwikkelden Segal, Williams en Teasdale een variant op de MBSR. De Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT) combineert mindfulness meditatie met elementen uit de cognitieve gedragstherapie. Het is werkzaam en ondersteunend voor mensen met depressieve klachten. Het leidt tot afname van herhalende depressie.

Gerda Dronkers

WIE BEN IK?

Meer dan 10 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met Mindfulness. Ik ben toen de 8 weekse training gaan volgen. Deze jas paste mij precies. Na de training ben ik mindfulness blijven beoefenen en ben ik het meer en meer gaan integreren in mijn leven. [ Lees meer ]

Contact

Contact opnemen kan op de volgende wijze: