Voor Wie

KINDEREN

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en nemen de tijd om aandachtig ergens mee bezig te zijn. Maar net als volwassenen krijgen zij te maken met een overvloed aan prikkels; spanning en verdrietige ervaringen. Op school krijgen ze te maken met prestatiedruk. Kinderen hebben vaak al een druk leven. De ‘aanknop’ doet het uitstekend. Maar als je even rustig aan wil doen, hoe werkt dan de ‘pauzeknop’?

Met mindfulness leren kinderen om even te stoppen, op adem te komen en te ontdekken wat ze nodig hebben op dat moment. Het geeft hen de nodige bagage om met moeilijkheden en uitdagingen om te gaan. Ze leren om van binnenuit een kracht op te bouwen waardoor hun zelfvertrouwen zal toenemen.

MENSEN MET EEN (LICHT) VERSTANDELIJKE BEPERKING

Als je een (licht) verstandelijke beperking hebt, kan de wereld overweldigend zijn. De vele prikkels, het hoge tempo, onbegrip en de eisen die aan je gesteld worden kunnen stress veroorzaken. Je hoofd loopt soms over en hoe krijg je weer rust? Met het oefenen van mindfulness ga je ontdekken hoe het met jou is. Wat ervaar je op dit moment. Wanneer ervaar je stress en waar merk je dat aan. Hoe kan je rustmomenten inbouwen. Jij bent goed zoals je bent en vanuit die vriendelijke houding oefenen we mindfulness.

MEDEWERKERS IN DE ZORG/HULPVERLENING

In de zorg loopt de werkdruk op; iedereen krijgt daarmee te maken. De werkdruk zelf kan je niet veranderen, wel hoe je met deze werkdruk omgaat. Hoe is dit voor jou? Met het beoefenen van mindfulness word jij je meer bewust van jouw ervaringen, gevoelens en lichamelijke signalen die daarbij horen. Dit is helpend om in contact te blijven met je jezelf en je grenzen te voelen. Je krijgt oefeningen aangereikt die ondersteunend zijn om tijdens het werken even op adem te komen.

Door het oefenen met mindfulness ontdek je meer over het werken met aandacht; dit is ondersteunend voor zowel het contact met de mensen waar je mee werkt als ook het contact met je collega’s. Het oefenen met mindfulness werkt preventief om overbelasting, soms gevolgd door een burn-out, te voorkomen.

Er is een mogelijkheid om als team deel te nemen aan een workshop. Daarnaast kan je als team of individueel een korte mindfulness training volgen.

Gerda Dronkers

WIE BEN IK?

Meer dan 10 jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met Mindfulness. Ik ben toen de 8 weekse training gaan volgen. Deze jas paste mij precies. Na de training ben ik mindfulness blijven beoefenen en ben ik het meer en meer gaan integreren in mijn leven. [ Lees meer ]

Contact

Contact opnemen kan op de volgende wijze: